۱۳۹۲ تیر ۲۰, پنجشنبه

خاویار سولانا: روحانی یک انقلابی نیست بنابراین می توان با او مذاکره کرد و به توافق رسید

اخبار محرمانه


سر مذاکره کننده ارشد سابق غرب با ایران توافق با روحانی را آسان خواند.
خاویر سولانا در مجمع گفتگوي «مورسياي نو» در جنوب شرقي اسپانيا كه روز دوشنبه برگزار شد، گفت: «با ايران مي توان مذاكره كرد اما اين كار به دليل اختلاف و تفرقه ميان ما (گروه 5 + 1) دشوار خواهد بود».
وي افزود: «اگر به سوريه نگاه كنيد، پنج عضو دائم شوراي امنيت در مورد حل مساله آن دچار شكاف و تقسيم شده اند و چين و روسيه ديدگاه متفاوتي با اروپاييها و امريكاييها دارند. اما بر عكس، در مورد مذاكره با ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور، روسيه در همان بلوكي هست كه امريكا قرار دارد و چين همان موضعي را دارد كه اروپا از آن دفاع مي كند».
سولانا گفت: «به همين دليل، ما در يك مساله  دچار اختلاف و در ديگري با هم توافق نظر داريم؛ اما من مي خواهم بگويم كه در هر دو مساله دچار شكاف شده ايم و به همين دليل در حال از دست دادن قدرت خود هستيم». وي افزود: «با اين شرايط، مذاكره در باره مساله هسته اي ايران نه به اين خاطر كه چه كسي در آن سوي ميز روبروي ما قرار گرفته است بلكه به دليل تفرقه ميان ما دشوارتر خواهد بود».
سولانا همچنين با اشاره به مذاكرات خود با دكتر حسن روحاني در باره مساله هسته اي ايران در سالهاي 2002 و 2003 ميلادي، از اينكه او را به عنوان رييس جمهوري جديد ايران مي بيند، ابراز خرسندي كرد؛ هر چند گفت كه انتظار نداشت او به پيروزي برسد.
وي افزود: «روحاني يك انقلابي نيست بلكه مردي با حس مشترك است كه مي توان با او بحت كرد و به توافق رسيد؛ همانگونه كه تنها توافقي كه در مورد برنامه هسته اي ايران داشتيم، با او بود و وقتي كه رفت، ديگر به هيچ توافقي نرسيديم». 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر