۱۳۹۲ تیر ۱۹, چهارشنبه

روحانی سعید جلیلی را از دبیری شورای امنیت و سرمذاکره کننده هسته ای ایران خلع نمود


یکی از مهم ترین حوزه هایی که رایزنی ها و گمانه زنی ها درباره آن جریان دارد حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی است.
بگزارش یک منبع موثق : «به احتمال بسیار زیاد حسن روحانی تیم سابق هسته ای خود را به طور کامل به کار خواهد گرفت و بنا ندارد از تیم هسته ای فعلی استفاده ای بکند از همین رو  به سعید جلیلی ابلاغ گردیده تا بهمراه تیم حاضرش در شورای امنیت ملی شرایط انتقال قدرت را آماده نمایند ».
منبع خبر  به اسامی افرادی مانند «محمد جواد ظریف، سیروس ناصری، حسین موسویان، امیر حسین زمانی نیا، غلامعلی خوشرو، البرزی، علی آقا محمدی و علی اکبر صالحی» اشاره و تاکید کرده که روحانی  قصد دارد از همین ترکیب برای مذاکرات آینده هسته ای استفاده کند.
با این حال، گزارش های موجود حکایت از آن دارد که روحانی هنوز نتوانسته است گزینه ای را قطعی برای سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی نهایی کند و این می تواند از آنرو باشد که روحانی قصد دارد خودش طرف مذاکره اصلی هسته ای با غرب باشد .
منابع مطلع می گویند در این حوزه بعنوان معاونین روحانی نام کسانی مانند احمد وحیدی (وزیر فعلی دفاع) و علی اکبر ولایتی مطرح شده است اما شانس علی اکبر ولایتی رو به کاهش است.
همچنین برخی خبرها حکایت از آن دارد که روحانی مایل است مسئولیت پرونده هسته ای را به وزارت خارجه محول کرده و به این ترتیب از انتصاب یک دیپلمات به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خودداری کند.
کارشناسان می گویند حسن روحانی خود یکی از بهترین افرادی است که می داند به دلیل بین سازمانی بودن مسئله هسته ای عملا انتقال آن به وزارت خارجه ممکن نخواهد بود مگر اینکه رییس جمهور شخصا تصمیم به مدیریت مسئله داشته باشد و این همان هدف اصلی روحانی می باشد .
برای پست وزارت خارجه تا کنون از افرادی مانند محمد جواد ظریف و محمود واعظی نام برده شده است اما منابع مطلع می گویند هر کدام از این دو گزینه مشکلات خاص خود را دارند و نهایی کردن آنها به آسانی ممکن نخواهد بود ولی نظر شخص روحانی بر روی محمد جواد ظریف می باشد .
پست وزارت اطلاعات نیز یکی مناصب کابینه است که رایزنی های دشوار و ظریفی درباره آن جریان دارد. تا کنون اسامی افرادی مانند شفیعی (قائم مقام سابق وزارت اطلاعات)، پورمحمدی و خزایی دراین زمینه مطرح شده است اما درباره آن هنوز حتی یک جمع بندی اولیه هم وجود ندارد.
منابع مطلع می گویند تقریبا درباره تمامی این پست ها کشمکش سنگینی میان 3 طیف اطرافیان حسن روحانی، جریان اصلاحات و جریان کارگزاران وجود دار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر